Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Ett fel har uppstått

Kontakta oss på 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se för vidare assistans


Försök igen

Vänta...

Publicerat:
Tema: ID-kapning | Taggar: bluff nyheter vishing

Se upp för Vishing

Bedrägerier via telefon kallas för ”Vishing” och är ett fenomen som har ökat det senaste året. Ordet Vishing kommer från en kombination av engelskans ord för ”röst” – Voice – och Phishing (bedrägerier via E-mail). När bedragare ringer så brukar de utge sig för att komma från ett företag, bank eller myndighet som du känner igen. Deras mål brukar vara att du ska legitimera dig med din bankdosa eller ditt BankID. När du legitimerar dig så får de kontroll över dina bankkonto och för över dina pengar till sina egna konton.

Så här kan ett Vishing-samtal låta

Källa: Polisen

Detta brukar Vishing-bedragarna säga

Under telefonsamtalet påstår ofta bedragaren att det är bråttom och vill stressa dig. De kan till och med gå så långt som att säga att en släkting varit med om en allvarlig olycka och vill att du legitimerar dig med BankID för att få veta vad som hänt. Bedragaren försöker stressa dig för att du inte ska tänka igenom situationen, vilket ökar sannolikheten att bedrägeriet lyckas. Telefonbedrägeri och Vishing utförs ofta med välgjorda manus och personen i andra änden kan låta väldigt professionell och övertygande.

Så undviker du att drabbas av Vishing

Om du blir uppringd av någon som påstår sig vara från din bank eller en myndighet utan att du kontaktat dem först, godkänn aldrig något med BankID eller din bankdosa. Be istället om att få ringa upp och lägg på luren. Svenska banker och myndigheter uppmanar dig aldrig att verifiera dig eller logga in om de ringer upp dig på telefon. Lämna aldrig ut bankkortsuppgifter eller koder, och legitimera dig inte om det inte är du själv som ringt upp banken eller myndigheten.

Genom att du själv ringer till företaget, banken eller myndigheten kan du bekräfta om ärendet är på riktigt eller bluff.

Du kan även höra av dig till oss på SkimSafe och få en utvärdering via Bedrägerikollen.

Bedragare gör ibland hembesök

Förutom att stjäla pengar genom banköverföringar, händer det även att bedragare besöker dig i hemmet för att stjäla värdesaker. Det kan handla om att uppringaren utger sig för att komma från Polisen eller andra myndigheter och vill boka in ett hembesök för att t.ex. ha en säkerhetsgenomgång, erbjuda vaccinering mot Covid, etcetera. SVT har rapporterat om en bedragare som utgav sig för att vara Polis och erbjöd personer att han skulle besöka dem för att stöldmärka deras värdesaker.

Corona-pandemin har också blivit en vanlig anledning som bedragare använder. Här kan du läsa mer om detta.

Generella tips för att undvika Vishing:

  • Använd aldrig BankID eller bankdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig.
  • Lämna aldrig ut bankkortsuppgifter, koder eller annan känslig information över telefon.
  • Be om att få ringa tillbaka. Leta upp telefonnumret till företaget, banken eller myndigheten på deras hemsida.
  • Lita inte på en person som säger att den har privata uppgifter om dig. Det är enkelt att hämta t.ex. namn, telefonnummer och fullständigt personnummer, inklusive de fyra sista siffrorna, från lagliga hemsidor på internet.

Vill du få veta först av alla när vi upptäcker nya bedrägerier?

Som prenumerant på vårt nyhetsbrev är du först med att få varningar om nya bedrägerier. Ange ditt mobilnummer om du även vill få varningar via SMS. Vi håller dina uppgifter säkra och du kan när som helst avanmäla dig.


Om SkimSafe

Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.

 

Kom igång


Läs mer på temat: