Skammen är inte din
”Det är bedragarna som ska skämmas, inte du.” Det säger vi alltid till den som drabbats av ett bedrägeri. Men trots att alla kan enas om detta, blir känslan ofta den motsatta för den som drabbats. Vi på SkimSafe vill bekämpa den skammen och rikta den dit den hör – hos bedragarna!
Alla kan drabbas
Att drabbas av ett bedrägeri har inget med brist på intelligens att göra. Vi brukar säga att vem som helst kan luras under rätt, eller snarare fel, omständigheter. Bedragare är experter på att manipulera och kan ibland övertala även den mest skeptiska individen.
Manipulationstekniker
Även om bedrägerierna utvecklas så är grundkomponenterna ofta desamma. Några av de vanligaste manipulationsteknikerna är:
- Auktoritet: Bedragare utger sig ofta för att representera banker, polisen och betrodda experter .
- Känslor: Bedragare är otroligt skickliga på att anspela på känslor. Rädsla och stress är en perfekt kombination för att få någon att agera oförsiktigt.
- Förtroende: Bedragare låter vänliga och hjälpsamma för att du ska sänka garden. Ett stort mått skepsis är tyvärr nödvändigt idag.
- Tidspress: Bedragare försöker alltid få sitt offer att agera så snabbt som möjligt eftersom det förhindrar att man hinner tänka efter.
Hur kunde jag gå på det?
Målet med alla dessa tekniker är att få offret att sluta tänka och börja gå på autopilot. Den som drabbas av ett bedrägeri handlar inte längre rationellt. Många beskriver det nästan som en trans och kan i efterhand inte för sitt liv förstå hur de gick på det.
Stärk ditt mentala försvar
Sätt tydliga gränser i förväg : då tränar du din hjärna på att stå emot stresspåverkan vid ett potentiellt bedrägeriförsök.
Lär dig varningssignalerna: tidspress, starka ord och känslomässiga argument är alla röda flaggor.
Stå emot pressen – ta en paus: Att ta en paus kan ibland vara det bästa skyddet, när man tar ett steg tillbaka är det lättare att se klart på situationen.
Prata om bedrägerier. Ju mer vi pratar öppet, desto mindre tabu blir det. Bedragare lever på tystnad.
Dela kunskap med nära och kära, och var inte rädd att fråga någon om du själv känner dig osäker. Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad på säkerhetsnyheter och vanliga bedrägerier.
Skammen
Skulden och skammen kan ibland vara värre än den ekonomiska förlusten. Många vill inte berätta för nära och kära på grund av rädsla för deras reaktioner. Man orkar helt enkelt inte med att utstå ytterligare skam.
Söker inte hjälp
Skammen får många drabbade att tystna och undvika att söka hjälp helt och hållet. Något som tyvärr bara gynnar bedragarna. Enligt Stöldskyddsföreningen är mörkertalet stort och många anmäler aldrig bedrägeriet för att de känner sig för dumma.
Förlängt lidande
Tyvärr riskerar tystnaden att förlänga lidandet för den som drabbats. Inte minst för att man inte får den hjälp som behövs, utan för att det kan leda till social isolering och ytterligare psykiskt lidandet.
Vi uppmuntrar alla som blivit drabbade att söka hjälp. Polisanmäl, ring din bank och berätta för din omgivning. Som medlem av SkimSafe Online får du alltid hjälp dygnet runt.
Så stöttar du någon som blivit utsatt
Det är inte bara den som har blivit utsatt som behöver jobba med sin skam. Vi som finns runtomkring kan göra stor skillnad beroende på hur vi reagerar. Tänk på att:
- Aldrig skambelägga någon. Undvik fraser som ”Hur kunde du?”, ”Vad tänkte du egentligen?” eller ”Vet du inte att du aldrig ska..?”
- Lyssna på deras berättelse. Ibland finns det inget vi kan säga som förändrar situationen, men vi kan finnas där och stötta känslomässigt.
- Hjälp personen att agera. Chocken och skammen kan göra offret handlingsförlamad, hjälp till att polisanmäla och reda ut situationen.
Om SkimSafe
Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier - registrera dig idag.
Kom igång