Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Ett fel har uppstått

Kontakta oss på 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se för vidare assistans


Försök igen

Vänta...

Frågor och svar / Aviseringar från SkimSafe

SMS Avisering från SkimSafe

Aviseringar från SkimSafe

Som aktiv medlem av SkimSafe Online får du ett proaktivt skydd så att du får koll på vad som händer med dina personliga uppgifter. Det betyder att du får aviseringar från oss om dina uppgifter använts eller ifall några uppgifter har ändrats. Nedan ser du några exempel på vanliga aviseringar och vad de innebär.

1. ”Det har tagits en ny kreditupplysning på dig av Företaget X”

En kreditupplysning är en kontroll av din betalningsförmåga. När du ansöker om ett lån, en kredit eller väljer att betala något via faktura så brukar företaget ta en kreditupplysning på dig. En kreditupplysning som du inte känner igen kan vara ett första tecken på en ID-kapning.

Kontakta oss omedelbart för vidare assistans om du inte känner igen en kreditupplysning, 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se.

Vad är en kreditupplysning?

2. ”Din kreditscore har ändrats

En kreditscore, eller kreditvärdighet som det också kallas, är en bedömning av din betalningsförmåga vid en skuld eller kredit. Det är de stora kreditupplysningsföretagen som beräknar och utfärdar din kreditscore. Det är en samlad bedömning av flera olika faktorer t.ex. deklarerad inkomst, tidigare krediter och skulder, innehav av bostad, med mera. Beräkningarna är komplexa och orsakerna till en förändring i kreditvärdigheten kan vara olika.

3. “Antalet betalningsanmärkningar har ökat/minskat.”

En skuld som du inte betalar kan leda till en betalningsanmärkning, eller en “prick” som det också kallas. Det är kreditupplysningsföretagen som utfärdar dem och för en privatperson kan en sådan ligga kvar i upp till 3 år (även om skulden så småningom betalas av). Vi meddelar dig direkt om vi upptäcker att antalet betalningsanmärkningar förändras.

Kontakta oss för vidare assistans om du inte känner igen att antalet betalningsanmärkningar bör ha förändrats, 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se.

4. “Dina folkbokföringsuppgifter har ändrats.”

Folkbokföringsuppgifter registreras av Skatteverket. En ändring av din folkbokföringsadress som du inte känner igen kan vara ett första tecken på en ID-kapning. Kontakta oss omedelbart för vidare assistans om du inte har ändrat din adress och får denna avisering, 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se.

5. “Du har ett nytt bolagsengagemang registrerat.”

Det händer att individer ofrivilligt skrivs in som medlemmar i bolagsstyrelser och att det sedan begås bedrägerier via bolaget. Fenomenet kallas för att man blivit “målvakt” för bolaget. Om du får denna avisering och inte känner igen det aktuella bolaget/föreningen ska du kontakta oss omedelbart på 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se.

6. ”En lagfart i ditt namn har ändrats.”

Det officiella beviset för att du äger en fastighet kallas för lagfart och registreras hos Lantmäteriet. Om du får denna avisering utan att du köpt, sålt eller gjort några ändringar av en fastighet så kan du ha blivit utsatt för lagfartskapning. Det innebär att köpebrev förfalskats och att din fastighet kan ha pantsatts för lån till en bedragare. Får du denna avisering och inte känner igen ändringen så kontakta oss omedelbart för vidare assistans på 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se.