Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Något gick fel

Vi har blivit notifierade om problemet.


Försök igen

Vänta...

Hur sker näthat
Publicerat:

Hur sker näthat?

Tiden som tillbringas vid uppkopplade enheter och framför allt på sociala medier utgör en viktig del av våra sociala liv. Med detta följer naturligtvis vissa problem – inte minst med näthat och nätmobbning. Näthat är hat som sker på nätet. Precis som nätmobbning är mobbning som sker på nätet. Men hur sker det i praktiken och vad kan vi göra åt det?

Utsatthet – inte bara på internet

Problemen med näthat är ofta en förlängning av sådant som sker i skolan, under fritidsaktiviteter – eller varför inte på jobbet. Därför blir personer som drabbas ofta utsatta både på fysiska platser och sociala medier. Barn och unga kan fara särskilt illa och mobbning kan orsaka djupa sår som påverkar en genom hela livet. Näthat är dock vanligt förekommande även bland vuxna. Till exempel genom så kallade nättroll som aktivt attackerar personer eller grupper med smutskastande kommentarer och hatiska inlägg.

Kränkande bilder, kommentarer och inlägg

Plattformar som Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok utgör idag en stor del av våra sociala liv – för många den allra största. Med denna vetskap är det inte konstigt att problem med mobbning, hat och kränkningar är vanliga även på sociala medier. Det kan till exempel yttra sig i direkta påhopp eller påståenden, riktade mot en enskild person. Publiceringar med kränkande bilder är en annan typ av näthat som i sin tur kan generera elaka kommentarer. Dessa kan även spridas vidare och göra mer skada för varje dag som går. Andra former av kränkningar, som till exempel sexism och rasism, är även dessa vanligt förekommande på sociala medier.

SkimSafe kan hjälpa dig som är utsatt för näthat – dels med att få bort kränkande material från internet och dels med juridiskt stöd vid eventuell stämning.

Utanförskap på internet

En annan, mer svåråtkomlig form av näthat är att ignorera eller utesluta en person från en gemenskap – till exempel genom att medvetet inte ge likes eller kommentarer när personen publicerar ett inlägg eller bild. I extrema fall kan i själva verket hatgrupper som är riktade mot en enskild person bildas. Detta bidrar förstås ytterligare till känslor av utanförskap, ensamhet och dålig självkänsla.

Därför sker näthat & nätmobbning

I jakten på identitet och tillhörighet kan den moraliska kompassen många gånger lysa i sin frånvaro. Som ett resultat av detta agerar man utan tanke på konsekvenserna. En trolig anledning till att nätmobbning är vanligt är att det inte går att se hur den utsatte faktiskt reagerar på det som skrivs eller publiceras, eftersom vi inte direkt kan se varandras reaktioner. Enligt samma princip kan den som utsätter andra för kränkningar publicera elaka saker som den troligtvis inte hade vågat säga mellan fyra ögon. Skärmen fungerar som en slags sköld som hindrar oss från att handla empatiskt. Men att bli utsatt för hat, mobbning eller kränkningar kan göra precis lika ont på sociala medier, som på skolgården eller arbetsplatsen.

SkimSafe står upp för den som drabbas

SkimSafe erbjuder stöd vid alla typer av kränkande publiceringar. Förutom att hjälpa till att ta bort eventuella kommentarer och bilder från plattformar, bistår vi även med stöd vid juridiska processer. Vi kräver att personen som bär ansvaret för publiceringarna tar bort materialet för att inte bli stämd och kan vid behov även kontakta plattformarna direkt.


Om SkimSafe

SkimSafe är ett svenskt säkerhetsföretag grundat 2016 och vår vision är att du ska vara trygg i din vardag. Vi utvecklar innovativa produkter och tjänster som hjälper privatpersoner att skydda sig mot moderna bedrägerier. Idag har vi hundratusentals nöjda kunder och vi samarbetar med stora etablerade butikskedjor som Clas Ohlson och MediaMarkt. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest heltäckande skydd mot moderna bedrägerier och du kan läsa mer om hur SkimSafe Online kan skydda dig här.