Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Ett fel har uppstått

Kontakta oss på 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se för vidare assistans


Försök igen

Vänta...

Ny vägledande dom vid BankID-bedrägeri
Publicerat:

Ny vägledande dom vid BankID-bedrägeri

Bankerna har varit hårda i sina bedömningar vid BankID-bedrägerier. Även om brottsoffret uppenbart blivit lurad har banken sällan ersatt förlusten. Men, en ny dom från Högsta domstolen gör det nu möjligt för brottsoffer att överklaga bankernas beslut.

Särskilt klandervärd”. Så lyder den juridiska term som ofta friskrivit banker från ansvar vid ett BankID-bedrägeri. Förenklat innebär det att banken ansett att den som drabbats inte varit tillräckligt försiktig och därmed inte har rätt till ersättning från banken.

Större ansvar faller på banken

I somras gjorde dock Högsta domstolen en annan bedömning i frågan. Enligt domen kan det inte anses som särskilt klandervärt beteende om bankkunden har lurats att ge ut sitt BankID. Ett större ansvar lades istället på banken som blev tvungna att ersätta en betydande del av pengarna som stulits vid bedrägeriet. 

ARN omprövar tidigare fall

Den vägledande domen förändrar synen på ansvarsfördelningen vid BankID-bedrägerier och i framtiden kan det bli betydligt svårare för bankerna att lägga hela skulden på offret. Domen innebär också att tidigare beslut från banker kan komma att överklagas. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har prövat flera fall enligt den nya praxisen och beslut kommer inom kort.

Överklaga bankens beslut

Brottsoffer som tidigare fått nej från banken kan alltså potentiellt få tillbaka sina pengar retroaktivt. Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell bedömer chanserna att överklaga bankernas beslut som goda. Så snart ARN publicerat de nya besluten kommer Konsumentverket lägga upp en mall för hur brottsoffer kan gå till väga i kontakt med sin bank.

Har du tidigare råkat ut för ett BankID-bedrägeri eller känner du någon som har drabbats?

1) Vänd dig till din bank och begär att få en omprövning. 

2) Om banken fortsatt säger nej till att ersätta förlusten kan du vända dig till ARN.

3) Om det blir nej hos ARN går det att vända sig till Konsumentombudsmannen (KO) och ansöka om ett KO-biträde som kan företräda er i domstol.

Källa: Expressen


Om SkimSafe

Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.

 

Kom igång


Läs mer på temat: