Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Något gick fel

Vi har blivit notifierade om problemet.


Försök igen

Vänta...

Publicerat:

International Fraud Awareness Week – för en ökad medvetenhet på internet

1,9 miljoner svenskar utsattes för försök till ID-kapning förra året och 9 av 10 känner någon form av oro inför risken att drabbas av ett nätbedrägeri. Det ökade antalet nätbrott genererar en allt större uppmärksamhet i media och många höjer nu sina röster. Den tredje veckan i november har i själva verket dedikerats till att öka medvetenheten kring denna typ av brottslighet. Då är det nämligen dags för ”International Fraud Awareness Week”.


En ny verklighet

I samband med att vi spenderar en allt större del av våra liv via uppkopplade enheter, har den kriminella arenan förflyttats från gatan till internet. Digitaliseringen sker i ett rasande tempo och för många har det varit svårt att anpassa sig till denna nya verklighet. Att öka medvetenheten kring riskerna är absolut nödvändigt för att få bukt med det växande problemet med bedrägerier. Fraud Awareness Week är en global satsning där företag och organisationer tillsammans arbetar för att lära och sprida kunskap om bedrägerier. Nedan har vi sammanställt viktig statistik från 2020 för att ge en överblicksbild av hur utveckligen ser ut i Sverige.

200 000 svenskar drabbades av ID-kapning

Bland de 1,9 miljoner svenskar som utsattes för försök till ID-kapning under förra året fick 200 000 personer sina identiteter kapade. Det vanligaste tillvägagångssättet var att kapa ett e-postkonto och därigenom få tillgång övriga konton, till exempel på sociala medier. Vidare byttes lösenorden ut och bedragaren fick därmed full kontroll över den digitala identiteten.

En halv miljon utsattes för försäljningsbedrägeri 

Både Brottsförebyggande rådet (Brå) och Nationella trygghetsundersökningen (NTU) bekräftar en uppåtgående trend när det kommer till antalet anmälda bedrägerier i Sverige. Från 2019 till 2020 ökade till exempel andelen personer i Sverige som utsattes för försäljningsbedrägerier med 0,4 %. Denna ökning motsvarar cirka 40 000 personer. Det totala antalet som drabbades år 2020 var ungefär 550 000. En förklaring till att just denna typ av bedrägeri har blivit så vanligt förekommande är den ökade e-handeln.  

År 2020

  • 1,9 miljoner utsattes för ID-kapningsförsök
  • ca 200 000 fick sin identitet kapad
  • Minst 550 000 utsattes för försäljningsbedrägeri
  • Drygt 400 000 drabbades av kort- och kreditbedrägeri
  • 9 av 10 känner oro att drabbas av nätbedrägeri

Bedrägerierna tar ständigt nya skepnader

Bedrägerierna anpassas ständigt efter rådande trender och försöken kommer från alla håll och kanter. Bluffmejl med falska länkar och virusinfekterande bilagor kan leda till att dina kortuppgifter, eller rentav din hårddisk kapas. Dessa mejl ser ofta ut att komma från seriösa företag, banker eller myndigheter men är i själva verket ren och skär bluff. I andra fall blir du kontaktad av någon du litar på i sociala medier. Personen kanske påstår att hen är i akut behov av pengar, eller att det finns möjlighet till fantastiska investeringar. I själva verket har den som du tror kontaktar dig fått sitt konto kapat av bedragare, och pengarna du för över hamnar istället hos kriminella. Ofta består bedrägeriförsöken alltså av en kombination av teknisk respektive social manipulation. Det krävs med andra ord inte alltid avancerad datakunskap för att lura personer på pengar. 

Stor oro över att drabbas av bedrägerier

Det är inte bara antalet personer som faktiskt drabbas av ett bedrägeri som påverkar samhället. Internetstiftelsen släppte nyligen sin årliga rapport som visar att nästan 9 av 10 invånare känner någon form av oro över att drabbas av bedrägeriförsök. Oro föder stress och i ett välmående samhälle är det således viktigt att vi sätter in trygghetsskapande åtgärder som skyddar privatpersoners personliga uppgifter och minskar riskerna för att drabbas. 

Ökad trygghet

Som medlem hos oss bevakas personliga uppgifter dygnet runt och så fort misstänkta aktiviteter upptäcks får du en varning skickad till din telefon. Inloggningsuppgifter, kortuppgifter och personnummer är exempel på de uppgifter som bedragare försöker komma åt. Med SkimSafes proaktiva bevakning kan bedrägeriförsöket stoppas omgående. Skulle du drabbas av något får dessutom rätt hjälp och stöd för att få tillbaka sådant som förloras i samband med ett fullbordat bedrägeri.  


Om SkimSafe

SkimSafe är ett svenskt säkerhetsföretag grundat 2016 och vår vision är att du ska vara trygg i din vardag. Vi utvecklar innovativa produkter och tjänster som hjälper privatpersoner att skydda sig mot moderna bedrägerier. Idag har vi hundratusentals nöjda kunder och vi samarbetar med stora etablerade butikskedjor som Clas Ohlson och MediaMarkt. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest heltäckande skydd mot moderna bedrägerier och du kan läsa mer om hur SkimSafe Online kan skydda dig här.


Läs mer på temat: