Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Något gick fel

Vi har blivit notifierade om problemet.


Kontakta oss

Skydda dig / Phishing

3 minuter

Phishing

Phishing, även kallat nätfiske, är ett bedrägeri där bedragaren försöker lura dig genom att skicka SMS eller epostmeddelande till dig.

Syftet är att lura till sig din information eller dina uppgifter. Det kan vara din e-postadress, personnummer och bankkortsnummer, men även juridiska medgivanden. Det kan innebära att du ovetandes ingår avtal om att köpa tjänster eller få reklam. 

Hur ser ett Phishing-meddelande ut?

I takt med den digitala utvecklingen har Phishing också blivit vanligare. Meddelandena kan se väldigt olika ut, och det är vanligt idag att bedragare försöker efterlikna kända varumärken för att få ditt förtroende. Det kan handla om rabatter, tävlingar eller andra attraktiva erbjudanden som väcker intresse.

Några exempel på varumärken som kopierats är ICA, Lidl och Norton.  

Det förekommer också Phishing-meddelanden där du ombeds betala pengar. Till exempel kan det vara att avsändaren ber dig Swisha pengar för att kunna ta emot ett paket som fastnat i tullen.

Så undviker du att drabbas av Phishing

Får du den här typen av meddelanden så finns det några saker du kan göra. Det enklaste att försöka höra av dig direkt till källan som påstås ha skickat meddelandet. Om du får ett mail som ser misstänkt ut och som inte bekräftas av källan, ska du radera det. Klicka inte på någon länk.

Om det inte finns några kontaktuppgifter, kan du börja med att kolla avsändaradressen. Stämmer den överens med varumärket? Om adressen innehåller andra företag, en allmän domän (t.ex. gmail.com & outlook.com) eller bara slumpmässiga siffror och bokstäver, så är det bluff.  

Till slut ska du kontrollera språket i meddelandet. Bedragare sitter ofta utomlands och använder automatiska rättstavningsprogram. Detta gör att Phishing-meddelanden ofta innehåller stavfel eller syftningsfel.

Ta hjälp av Bedrägerikollen – kostnadsfritt

Bedrägerikollen ingår alltid för dig som har SkimSafe Online. Du kan vidarebefordra misstänkta mail och fakturor till info@skimsafe.se så tar vi reda på om det är en bluff. Att använda Bedrägerikollen är kostnadsfritt och du får alltid svar snabbt. Om du ännu inte har SkimSafe Online kan du ansluta dig här.

Tips för att undvika Phishing:

Kontrollera avsändaren: Om det är något som verkar fel i avsändaradressen, så är det antagligen inte företaget som som har skickat det.

Kontrollera stavningen och språket: Utländska bedragare kan använda sig av program som automatiskt översätter sina meddelanden från sitt språk. Dessa program är inte perfekta, vilket ofta leder till syftningsfel eller felstavningar.

Kontrollera länkarna: Generellt ska man alltid undvika att klicka på länkar som finns i meddelanden du inte känner igen avsändaren på. Men, det finns några sätt att kontrollera länkarna. På dator så kan du hålla muspekaren (utan att klicka) över länken, och det dyker då upp vilken hemsida du kommer att komma till. På mobiltelefon eller läsplatta kan du trycka och hålla in för att se en förhandstitt på hur sidan kommer se ut.

Kontakta källan: Om du vill veta om det är företaget eller myndigheten som skickat meddelandet till dig, kan du alltid höra av dig till dem och berätta om meddelandet.

Om SkimSafe

Vi är experter på att förebygga ID-kapningar. Med vår nya tjänst SkimSafe Online så har vi skapat Sveriges mest heltäckande skydd som skyddar dig mot ID-kapning. Här kan du läsa mer om hur vi kan skydda dig

Läs mer på temat Phishing