Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Ett fel har uppstått

Kontakta oss på 08-15 51 53 eller info@skimsafe.se för vidare assistans


Försök igen

Vänta...

Publicerat:
Tema: ID-kapning

ID-bedrägeri – detta ska du göra om du drabbas

Identitetsbedrägeri (id-bedrägeri) kan drabba vem som helst. Det är otäckt, och det kan kräva mycket arbete och energi för att återställa skadan som skett. Det kan ta flertalet timmar i olika telefonsamtal och oro över att det ska komma fler betalningskrav. Det kan också vara svårt att veta vart man ska börja, och ibland kan det kännas omöjligt att gå segrande ur tvister som uppstår mellan dig och ett företag som skickat faktura till dig.

Nedan listar vi några saker som du måste göra om du drabbas av ett identitetsbedrägeri. Det finns också tips på vad du kan göra för att undvika att drabbas av ID-bedrägeri.

Jag har drabbats av ID-bedrägeri. Vad ska jag göra?

1. Spärra ditt personnummer mot kreditupplysningar

Först, ska du spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen som har begärt en kreditupplysning på dig. Bedragaren hindras då från att ta ännu fler krediter, mobilabonnemang, lån, kreditköp, köp mot faktura m.m. i ditt namn.

2. Kontrollera och spärra adressändringar

Som andra steg, ska du kontrollera att det inte nyligen skett några förändringar av din folkbokföringsadress hos Skatteverket. Kontrollera även att du är din nuvarande folkbokföringsadress är korrekt.

Om bedragaren har ändrat din adress har den full kontroll på vilken fysisk post du får, och då kan den beställa både kreditkort och varor i ditt namn utan att du märker det. För att dölja adressändringen, kan bedragaren åka och lämna din vanliga post till din brevlåda vid valda tillfällen.

Du kan spärra obehöriga adressändringar på Skatteverkets hemsida. För att ändra adress behöver du då logga in med e-legitmation.

3. Spärra och anmäl förlust av dina ID-handlingar

Du måste också spärra ID-handlingar och anmäla förlust av ID-handling till Polisen på 114 14. Se nedan vart du vänder dig för att spärra olika typer av ID-handlingar.

Pass eller nationellt ID-kort spärras hos Polisen.

Körkort spärras hos Transportstyrelsen.

Har du annan ID-handling måste du spärra det hos organisationen som utfärdat det, t.ex. Skatteverket eller banken.

4. Kontrollera dina bankkonton och spärra bankkort

Kontrollera dina bankkonton. På så sätt kan du ta reda på om ID-bedrägeriet lett till några köp du själv inte har gjort. Du måste också spärra dina kort som bedragaren kan ha använt för att undvika ytterligare ekonomisk skada. Du kan kontrollera och spärra genom att ringa din bank eller logga in på din internetbank.

5. Gör en polisanmälan

Gör sedan en polisanmälan på polisen.se eller ring 114 14.

6. Bestrid fakturor

Kontakta företagen där du vet att det skett köp utan din tillåtelse så att du kan bestrida alla fakturor och kreditansökningar.

Kontoudraget kan avslöja om du har drabbats av id-bedrägeri

Hur undviker jag id-bedrägeri?

Genom att följa tipsen nedan, så minimerar du risken för id-bedrägeri:

Var försiktig med dina uppgifter

Var alltid försiktig med att ge ut dina personuppgifter eller information om dig själv till personer du inte känner till.

Det gäller även att inte öppna e-postmeddelanden eller länkar från avsändare du inte känner till. Detta på grund av att det ofta förekommer skadligt virus eller formulär där du ombeds ange dina uppgifter i sådana meddelanden. Kontrollera alltid med avsändaren innan du uppger några uppgifter via epost för att se om de faktiskt begärt de efterfrågade uppgifterna.

Använd starka lösenord och tvåfaktorsautentisering

Starka, och olika, lösenord på olika sidor gör det svårare för en bedragare att komma över flera av dina konton på en gång. När du har samma lösenord på t ex Facebook och din e-post, kan bedragaren få kontroll över båda kontona om de knäcker ditt lösenord. Därför har många tjänster idag möjlighet till tvåfaktorsautentisering för dina konton. Detta innebär att du alltid behöver skriva en engångskod när du loggar in, vilket ökar säkerheten och gör det svårare för bedragaren att logga in på dina konton även om den får tag på ditt lösenord.

Så här kan det se ut när man loggar in med tvåfaktorsautentisering.

Lås din brevlåda

Var noga med att låsa din fysiska brevlåda, eftersom dina personliga uppgifter ofta finns på brev du får hem. Har du låst brevlådan? Om inte, så kan bedragaren hämta dina brev gällande nya kreditupplysningar och på så sätt hindra att du upptäcker att det skett nya kreditupplysningar.

Dela inte med dig av allt på sociala medier

Var försiktig med att lämna ut information om dig själv på sociala medier. Om du t.ex. “Checkar in” på en flygplats vet bedragaren att du med största sannolikhet inte är hemma och kan då ostört tömma din brevlåda.

Bevaka din identitet proaktivt

För att förebygga id-bedrägeri, ska du skaffa en online-bevakningstjänst för dina personliga uppgifter. Då får du snabbt varningar om det skulle ske någon förändring av information kopplad till ditt personnummer, eller om något kreditupplysningsföretag gör en kreditupplysning.

Nu kan du enkelt och proaktivt skydda dig mot id-bedrägeri

Med hjälp av SkimSafe Online får du aviseringar om det sker några förändringar när det gäller ditt personnummer. Med SkimSafe Online skickas aviseringar till dig om t.ex. dina uppgifter ändras hos Skatteverket, eller om ett företag tar kreditupplysningar på dig. På så sätt kan du hindra ett pågående id-bedrägeri och stoppa eventuella lån som du själv inte tagit eller köp du inte gjort. Dessutom, får du som kund vägledning och hjälp genom hela förloppet.

Klicka här för att skydda dig mot id-bedrägeri idag! Just nu, kan du prova SkimSafe Online i två veckor – helt kostnadsfritt.

SkimSafe Online är en proaktiv tjänst mot ID-bedrägeri


Om SkimSafe

Skydda din identitet med SkimSafe! Gör som tusentals andra och skydda dig från ID-kapningar, e-handelsbedrägerier, kapade digitala konton och mycket mer. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest omfattande skydd mot moderna bedrägerier – registrera dig idag.

 

Kom igång