Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Något gick fel

Vi har blivit notifierade om problemet.


Försök igen

Vänta...

Man aviserad om eventuellt bedrägeri. Skaffa ett skydd mot bedragare.

Skydda dig mot bedragare – undvik moderna bedrägerier

Att råka ut för ett bedrägeriförsök är tyvärr vanligt idag. Bedrägerier har blivit ett mer utbrett problem – och med ett mer digitalt samhälle flyttar sig bedragarna allt mer ut på internet. Inte minst i samband med Corona-viruset har vi tvingats bli ännu mer digitala, och det är också ett sätt för bedragare att slå till.

Skydda dig mot bedrägeri

  • Lämna aldrig ifrån dig bankkort, dosa eller annan personlig information.
  • Lämna aldrig ut koder för inloggning/signering till din internetbank eller för att slutföra en inloggning/signering med BankID.
  • Släpp inte in personer i ditt hem som påstår sig komma från t.ex Folkhälsomyndigheten och vill arbeta med smittspårning.
  • Gå inte på annonsbedrägerier där man t.ex. erbjuder skyddsutrustning och botemedel mot covid-19
  • Betala aldrig i förskott om någon främling erbjuder sig handla åt dig eller liknande. Om du behöver hjälp, så be om att betala i efterhand t.ex. med faktura.

Anmäl bedrägeri

Har du blivit av med ditt kort eller mobil? Har någon kommit över dina koder? Eller har du upptäckt något onormalt eller misstänkt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående!

Anmäl bedrägeri

Vanligaste bedrägerierna just nu

Utger sig att vara från en myndighet eller din bank

Viktigt att komma ihåg är att myndigheter eller din bank aldrig kontaktar dig via mejl eller telefon för att be dig lämna ut personlig information eller logga in med BankID. Det finns dock speciella appar som bedragare kan använda för efterlikna företag och myndigheter, och för att det ska se trovärdigt ut. Det ser då ut som att de ringer eller skickar meddelande från till exempel Polisen, Folkhälsomyndigheten eller din bank. Oavsett vem som hör av sig till dig ska du aldrig lämna ut koder, din kortinformation eller logga in med BankID på uppmaning av någon annan!

Vad innebär Phishing, Vishing och Smishing?

Om du luras att göra någonting eller avslöja personlig information, för att du tror att du pratar med någon du känner eller har förtroende för, kallas det för Social manipulation. Detta kan ske på ett flertal olika sätt:

  • Phishing (nätfiske) är ett bedrägeri som går ut på att bedragaren lurar till sig information som sedan används i brottsliga syften. Du kan läsa om olika metoder nedan. Phishing sker vanligast via epost. Anmäl phishing
  • Vishing (samtalsfiske) är när en bedragare kontaktar dig på telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen. Ofta kommer personen i andra änden av luren med brådskande besked, och det är inte ovanligt att de ber dig legitmera dig med BankID. Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon som hör av sig till dig på telefon!
  • Smishing (SMS-fiske) är när du får falska sms med länkar till sidor där du uppmanas att uppge personliga koder, med syftet att komma över dina pengar. Ett exempel på vanligt förekommande Smishing-försök är att du får ett SMS angående att du har ett paket som väntar på dig, men du måste betala ett litet belopp för att du ska kunna ta emot det.

Anmäl ett misstänkt bedrägeriförsök till SkimSafe

Vanliga bedrägerier – så går de till och så skyddar du dig

Bedrägerier via mejl, sms och internet

Vishing – bedrägeriförsök över telefon

Bedrägerier via e-handelssajter

Bedrägerier via Sociala medier

ID-kapning/ID-stöld

Andra typer av bedrägeri