Laddar

Vänligen vänta

Något gick fel
Något gick fel

Vi har blivit notifierade om problemet.


Försök igen

Vänta...

10 vanliga sommarfällor att se upp för
Publicerat:
Tema: Säkerhet

10 vanliga semesterfällor du bör känna till

Sommaren är en tid för sol, bad och avkoppling. Tyvärr är det också en period då många bedrägerier ökar. Vi har samlat några vanliga semesterfällor och vad du bör tänka på för att undvika dem:

1. Gratis/öppna WiFi och nätverk

Att koppla upp sig mot öppna nätverk som inte kräver lösenord ökar risken för att andra kan ta del av din känsliga information.

  • Det kan vara lockande att ansluta sig till öppna nätverk när man är ute och reser, men faktum är att vem som helst kan sätta upp ett gratis wifi-nät för att spionera på användarna som ansluter sig. Att t.ex. kolla vädret går bra, det kritiska momenten inträffar när du tar emot eller skickar känslig information. Genomför aldrig köp eller logga in på din bank via ett öppet nätverk eftersom informationen då skickas okrypterat och andra på samma nät kan fånga upp den. Se särskilt upp för nätverk med namn som “Free WiFi” när du är ute och reser.
  • Ett annat sätt att skydda sig vid användning av öppna nätverk är att använda en VPN – ett virtuellt privat nätverk, som krypterar all din datatrafik. Det finns flera olika företag som erbjuder VPN-lösningar.

2. Förskottsbetalningar

Var uppmärksam på om någon kräver förskottsbetalning på t.ex. uthyrning av en semesterbostad eller köp av en dyrare vara på internet.

Använd i största möjliga mån seriösa, betrodda hemsidor när det kommer till andrahandsuthyrning och försäljning. Många av dessa erbjuder säkra betalmetoder via sina hemsidor. Om du hyr eller köper av en privatperson, kontrollera det du ska betala först och välj en säker betalningslösning som garanterar både säljare och köpares säkerhet. Om man träffas i person är t.ex. kontanter eller Swish ofta ett bra alternativ.

Betala aldrig i förskott eller registrera några personliga uppgifter och/eller kortuppgifter via hemsidor, länkar eller annat som den andra parten skickar till dig. Här kan du läsa om ett sådant bedrägeri via Blocket.

3. Sociala medier

Var sparsam med vad du delar på dina sociala medier. Visst är det härligt att lägga upp semesterbilder på Instagram eller Facebook men var försiktig med vilken information du delar exempelvis var du ska åka, hur länge du är borta eller den där nya båten du precis köpt. Vänta istället med att lägga upp dina semesterbilder tills du kommer hem.

4. Tävlingar, lotterier & sommarerbjudanden

Genom välkända varumärken, kända ansikten och påhittade kundomdömen kan bedragare locka dig till att ta del “unika möjligheter”. Efter att du anmält dig och angett dina kontaktuppgifter blir du sedan bombarderad av meddelanden och samtal från professionella bedragare.

Se till exempel det här bluff-meddelandet från ICA.

5. Vishing, Smishing & Phishing

Var uppmärksam på om någon säger sig kontakta dig från din bank, ett företag där du är kund eller en myndighet. Det är inte ovanligt att bedragarna använder appar som gör att t.ex. ett sms ser ut att komma från en riktig myndighet. Ge aldrig ut BankID, svara inte eller lägg på, och kontakta istället själv företaget, banken eller myndigheten för att kontrollera situationen. Läs mer om Vishing, Smishing & Phishing i den här artikeln.

6. Släpp inte in okända personer…

… som säger sig komma från myndigheter, fastighetsbolaget, hantverkare m.m. för att åtgärda problem du inte ens kände till att du hade i hemmet. Be dem legitimera sig och komma tillbaka vid ett annat tillfälle så du i lugn och ro kan informera dig om läget genom kontakt med relevant myndighet eller företag.

7. Lämna aldrig ut kortuppgifter…

… om du blir uppringd på hotellrummet och någon från “receptionen” ber dig upprepa dina kreditkortsuppgifter! Ring ner eller besök själv receptionen för att kontrollera att de verkligen var hotellet som ringde. Här kan du läsa om fler saker du bör tänka på med dina kontokort under semestern.

8. Andra vågen av ett bedrägeri

Det är inte ovanligt att samma bedragare kontaktar sina offer en andra gång efter det första bedrägeriförsöket, och nu utger sig för att vara från en myndighet, bank eller företag som ska hjälpa dig att stoppa bedrägeriet eller få tillbaka dina pengar. I utbyte ombeds du legitimera dig, lämna ut personliga uppgifter eller betala en symbolisk summa. Här kan du läsa ett längre inlägg om den här typen av bedrägeri.

9. Romansbedrägeri

Var försiktig med personer som du lär känna över nätet. Är det någon du bara skrivit med och aldrig träffat i verkligheten finns det anledning att vara aktsam till en början. Att endast få se bilder på någon är inte ett säkert bevis då dessa kan vara tagna någon annanstans ifrån. Skicka inte bilder eller annat material på dig själv som är privat och framför allt – skicka aldrig pengar, kortuppgifter eller kontonummer till personen.

10. Bluffakturor

Under sommaren är det inte ovanligt att förekomsten av falska fakturor ökar. Vissa bedragare riktar in sig på sommarbemannade företag men även privatpersoner drabbas. Var uppmärksam på fakturor med kort betaldatum, företag som inte känns bekanta eller vaga avgiftsbeskrivningar t.ex. “miljöavgift” kopplat till sommarstugan.

Kom ihåg att du alltid har 14 dagars ångerrätt på distansköp (dvs. postorder och internet) och att du har full rätt att bestrida en felaktig faktura. Om du har SkimSafe Online kan du alltid kontakta oss för hjälp med att bestrida en felaktig faktura. Läs mer om att felaktiga fakturor och bestridande här.

Tre viktiga aspekter bedragare utnyttjar:

Tidspress

Ett mycket effektivt verktyg för att få dig att göra ogenomtänkta beslut är tidspress. Det kan handla om ett pågående bedrägeri som “måste stoppas nu” eller ett erbjudande som bara gäller “just där och då”. Be om att få mer skriftlig information, att själv kontakta dem genom att ringa tillbaka till företaget som personen påstår sig ringa ifrån eller genom att undersöka saken på annat sätt.

BankID

Ditt BankID är en värdehandling, precis som ditt pass, körkort eller betalkort. Godkänn aldrig något med BankID som du inte själv begärt och vänta hellre med att signera något genom att först kolla upp noggrant vad saken gäller. Har du godkänt något med ditt BankID räknas det i praktiken som giltigt även om du har blivit lurad.

Förtroende

Bedragare är ofta mycket skickliga skådespelare som lätt kan verka förtroendeingivande och seriösa. Låt dig inte luras och tillåt dig att vara misstänksam även om det känns obekvämt. Ställ motfrågor och be alltid om att själv få kontakta individen i fråga.


Om SkimSafe

SkimSafe är ett svenskt säkerhetsföretag grundat 2016 och vår vision är att du ska vara trygg i din vardag. Vi utvecklar innovativa produkter och tjänster som hjälper privatpersoner att skydda sig mot moderna bedrägerier. Idag har vi hundratusentals nöjda kunder och vi samarbetar med stora etablerade butikskedjor som Clas Ohlson och MediaMarkt. Vår nya tjänst SkimSafe Online är Sveriges mest heltäckande skydd mot moderna bedrägerier och du kan läsa mer om hur SkimSafe Online kan skydda dig här.


Läs mer på temat: